Kultjegyzet.hu

Kultjegyzet.hu

Kolláth György: Felköpni, majd alá lökni a többieket

Jegyzet a Tengerparti elit című filmről

2020. szeptember 20. - KollathGyorgy

-Hogyan jellemezné őt! -Mint aki felköp, majd alá löki a körülötte lévőket. Félreugrik. Száraz marad. Nem tiszta. Amerikából kaptam e jellemzést; nem Tengerparti elit c. filmből való. Lehetne onnan is.

A közelgő választás, benne a Trump-kampány és az eszkalálódó COVID-járvány együtt foglalja rémisztő keretbe az HBO friss  - mint írják – premierjét. Már látható az HBO GO-n. 500-an értékelték is; 6,2-től 7,3-ig terjedő érdemjegyekkel. Nálam 8,5 pontos; a 10-ből.

Álkérdés: -Ha csak egyet vihetne magával, mi lenne az? Ez év őszén ezt - az öt bizarr monológot - nézném és mutatnám meg jóérzésű, épeszű embereknek. Miért? Mert aki a mai Egyesült Államokról és a COVID  pandémiáról értően tudni akar; rászánhat erre a mozira másfél órát. Lenyűgözve, fejbe kólintva érezheti magát utána. Katarzist lát, s élhet meg.

Talán nem lett okosabb, mégis tisztábban lát: erkölcsöt, illetve gaz szándékot és  -tettet. Elválnak a dolgok, színt kell vallani. Szorító helyzetben nincs mindig kiskapu; Hamlet Lenni vagy nem lenni-jében sincs  kompromisszum.

Elnökválasztás+COVID vírusjárvány: kihívás és veszteség vízválasztója. Önmagának tisztázza az ember: vajon nyerhet-e a romlottság? Alávaló módon vissza lehet-e élni a helyzettel? Még a képébe is nevethetnek-e annak, aki fair ítéletalkotásra készül? Rendes embernek hol a helye?! A film legvégén Clarissa nővérke egy pillanatra félreteszi a maszkot, és kijelenti: nem a semlegességre szavaz.

A hírekből kiolvasható: öt valóságos személy története hangzik el csaknem egy az egyben; dramaturgiai okból remek színészek szájából. Az HBO így mutatja be az alkotást: „Öt karanténba zárt ember szenvedélyes vallomása arról, hogyan érintette életüket a 2020-as koronavírus-járvány. Amikor a karantén okozta elszigeteltségre frusztrációval, vidámsággal és önmegfigyeléssel reagálnak. A Bette Midler, Kaitlyn Dever, Dan Levy, Sarah Paulson és Issa Rae főszereplésével készült rendhagyó vígjáték feltárja, hogyan küzdenek a politikával, a kultúrával és a járvánnyal. Ahogy a példátlan események kibontakoztak, az eredetileg színpadra szánt darab átkerült a képernyőre.”

Maga a film ezekkel a feliratokkal indít: „Öt szívszaggató monológ; öt hibbant beszélő; öt elkeseredett ember vallomása, akik lépést tartanak az új abnormalitással. Épphogy!”. Ízlésem egyes kifejezésekkel vitatkoznék, ám az érdem elvitathatatlan.

Bent, a filmben – épp ez a fő erénye - pózoktól mentesen megkapja a néző normális személyek, átlag-amerikaiak vallomását önmagukról, vágyaikról és félelmükről, környezetükről, politikai machinációkról, életről és halálról.

Nem spórolható meg a személyes történetek szóról-szóra való követése.  Jegyzetben legfeljebb az tehető, hogy minden epizódból kiemelek egy (!) szövegrészt, mely odaüt, ahol erkölcsi érzésünk és józan eszünk honol.

1.Bette Midler  a sztori szerint - színházba készülvén - összetűzésbe került egy Trump-hívővel, aki provokálta, majd kiröhögte őt. Midler-Miriam kérdezte a tüntetőleg republikánus szavazót: -Miért teszik ezt? Cinikus válasz: -Mert maguk sem jobbak nálunk, s mert ezzel k..ra ki lehet csinálni magukat! A jogegyenlőséget hangoztató hölgy még próbálkozik; ám erre a másik fél kineveti: -Pont erre csesztek rá! Azért nyertünk  mi, mert bennünket ezek nem érdekelnek!  /Mármint a jogok, a fair verseny, a korrekt küzdelem; és bizony ezek az alkotmányos elvek, fundamentumok lenyomhatók, ha valaki köp ezekre. Nem csak odaát./ A mindig szenvedélyes Bette Midlert ennél jobb formában én még nem láttam.

 

  1. Dan Levy olyan személyt jelenít meg, aki lavírozik: vajon képes és hajlandó-e homofób mantrát eljátszani, abban reményben, hogy egyszer majd más, nagy szerephez is juthat. Érdemes-e meghunyászkodnia, avagy törjön ki? Azzal indít ez a rész, hogy a tradicionális házasság „isten ötlete, illetve elképzelése”. Ezzel a kinyilatkoztatással próbál ambivalensen szembe helyezkedni a meleg színész. Kiemelés a monológból: „Ami V-t illeti, lehet, hogy azt hitte, az egész világ retteg tőle, pedig a szuperereje abból állt, hogy azonnal véget tudott vetni a partinak, csak azzal, hogy megjelent.” Emberi minőségek morális küzdelme folyt, folyik.

 

.

  1. Issa Rae itt elnök-csemete iskolatársnője, akit nem mérgez meg a talmi csillogás, sem a blokád-helyzetbe került kolleginájának a kísérlete a morális bekerítésre. A kapcsolat krédója a viselkedés, a hang - s általa a fiatal elnöki családtag - természetessége: magatartásának, kapcsolatainak, céljainak és elfogadottságának a lehetetlensége. A monológ esszenciája: -Először azt hittem róla, egy virágzó kompozíció, egy oda látogató hercegnő. Rájöttünk: a mosolyát gyakorolta a bulvár-lapoknak - felénk is. Az apját, Trumpot követve pedig a lány a gondokról ennyit mond: -Megoldottuk!

 

 

 

4.Kaitlyn Dever szerepbéli üde teremtményét sokk éri, amikor haza látogat a szüleihez és testvéreihez. Kiakad azok politikai bigottságán, amit az édesapjának a váratlan megnyílása old fel. Kulcsmozzanat: a megvilágosodott és megnyílt édesapa megvédte John McCain szenátort, a nemzeti hőst, akit lekezelően pártársa, Trump így „méltatott” volna: Jobban csípem azokat, akiket nem fogtak el!”  Mire a lány apja így rótta meg Trumpot: -Még halála után is sértegette ezt az embert! Nem szavazok rá!

A film elemei erővel szemléltet különbséget politikus és kisember között. Dühítő, egyben mozgósító erejű is lehet mindez. A mozi célba találhat.

 

 

 


5.Sarah Paulson New York-i nővérkét formál meg, aki a COVID viharában kapcsolatba kerül egy nagystílű nővel. A film bemutatja a reménytelenséget súroló munka ezernyi oldalát, majd mély, humánus tanulsághoz vezet, amikor veszteséget kell feldolgozni. Döbbenetes és felkavaró, amit és ahogyan az ifjú nörsz a COVID elleni küzdelmeiről előad. Mindezt mégis végtelenül emberi miliőben és érzésvilággal teszi. Szemlélteti azt az átalakulást, ami végbe megy egy vírusfertőzött nőnél: testben és lélekben. A magabiztos beteg hölgy a politikai hovatartozásról is kikérdezi a kezelőjét, és mert az nem vallja magát republikánusnak, biggyesztően, kelletlenül reagál. Mantrája: -A Keleti parton majd /Trumpot/ mindenki ki akarja nyírni – erősítené a saját meggyőződését. Aztán bekövetkezik számára a vég. A pácienséhez (túl) közel került nörsz így képzelődik: -Hogyan tudnék méltó lenni az emlékéhez?! Magába zárja a feleletét.

 

Látni a világhálón: ilyen lelki terhet, megrázkódtatást itthon is sokan magukba zárnak. Ez, az őszinte, empatikus mozi segíthet a felold(oz)ásban.

 

Adatok: TENGERPARTI ELIT (COASTAL ELITES) 84 perces, magyar feliratos amerikai dráma és vígjáték; 5 kis monológ füzére.  

Rendezte: Jay Roach, Írta: a valóság nyomán Paul Rudnick.

Szereplők: Bette Midler, mint Miriam Nessler; Dan Levy, mint Mark Hesterman; Issa Rae, mint Callie Josephson; Kaitlyn Dever, mint Sharynn Tarrows, Sarah Paulson, mint Clarissa Montgomery.  Készült 2020-ban, első bemutatója 2020 szeptember 12-én volt. Az HBO GO műsoron tartja.

A képek a film nyilvános oldalairól valók, köszönet értük.

A bejegyzés trackback címe:

https://kultjegyzet.blog.hu/api/trackback/id/tr3616207864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása