Alföldi népi bölcsesség: nem elég csak tojást tojni, kotkodácsolni is kell hozzá. Médiacelebek ezt tudják, megélik. Szebben szólva: nemcsak jónak kell lenni, de annak is kell látszani. Jó nőnek is. Mindennek ára van, bár nincs mindig értéke.
Az a fake news világa és e világ szégyenteli manipulációja, hogy/ha túlkoros kakas arrogánsan, s kényszeredetten próbálkoznék a saját óljában „megtermékenyíteni”, közben (be)tojni meg kukorékolni. A hatalom az övé, de a világ már nem okvetlenül. Van ilyen mozi.
Három grácia a METOO mozgalom sűrűjében
Az amerikai elnökválasztás kampánya (megint) csúcsra jár. A médiumok befolyása; fair elkötelezettsége, avagy manipulációs jelenléte meghatározó. Polarizált a médiavilág is. Mérvadó csatornákról lerí a hovatartozásuk, mely a korrekt hírszolgáltatás mellett, illetve ellenében lehet az álhírözön terepe és forrása is. Mind nehezebben válik el a tényhír és a vélemény. A legtöbbször már az is szelekció eredménye, hogy ki és mit szerkeszthet; sőt a háttérben ki mozgatja valójában a szálakat, néha egyenesen a bábok zsinórjait.
John Lithgow, a nagyvezér, mint Roger Ailes
Ki kerülhet egyáltalán a képernyőre? Milyen áldozatot kell ezért hoznia? Csinos nőknél hogyan kényszeríthető ki legalábbis a szó szerinti előjáték. Erre a miliőre már 2016-ban is rátelepedett, majd bombaként robbant - a későbbi METOO egyik kulcseseményeként - a FOX TV-én belüli, intézményesült szekszuális visszaélés. Erről szól egy valódi személy kanossza-járása: Gretchen Carlson igaz története. A Botrány című film így nem pusztán három világsztár színésznő kabinetalakítása, de mély és hatásos társadalmi-lélektani dráma: látlelet és korrajz is. A 2019-ben készült Botrány (Bombshell) 1 Oscar-díjat, 2 Golden Globe-díjat nyert, plusz számos további elismerést besöpört. Méltán: Az IMDb-én 6,8 ponton áll; nálam 7,7 pontot érne.
Média-miliő
A mozi reális promóciója így szól: „Roger Ailes (John Lithgow) az Egyesült Államok egyik legbefolyásosabb médiabirodalmának vezetője, a FOX News hírcsatorna alapítója nem válogatott az eszközökben, legyen szó egy szaftos sztoriról, vagy a női alkalmazottak megalázásáról. A hírhedt mogul hatalma egy pillanat alatt összedőlni látszott, amikor Gretchen Carlson (Nicole Kidman), a csatorna egykori műsorvezetője szexuális zaklatás vádjával beperelte őt. Az eddig hallgatásba burkolózott nők, köztük a népszerű riporter, Megyn Kelly (Charlize Theron) is nyilvánosságra hozta, hogy a csatorna igazgatója többször inzultálta őt. A botrány egyre nagyobb méreteket öltött, ami Alies bukásához vezetett.
A nagy port kavart, megtörtént események alapján készült BOTRÁNY című film forgatókönyvét az Oscar-díjas Charles Randolph (A nagy dobás) jegyzi, a rendezői székben pedig Jay Roach (Versenyben az elnökségért) foglalt helyet. A zseniális színésznőket, színészeket felvonultató alkotást már most a legnagyobb Oscar-esélyesek között emlegetik, csakúgy, mint Nicole Kidman, Charlize Theron, és Margot Robbie Oscar-jelölésre érdemes alakítását.”
Charlize Theron, Nicole Kidman és Margot Robbie
Érdemes kiemelni a filmből pár kulcsmondatot. Azok zöme a zaklatást tovább el nem tűrő riporternő, és a zaklatáshoz parírozó tévéelnöki hinterland szóbeli háborúját szemlélteti. Jelezvén, hogy egymagában nem tarthatott volna ki az „agg alfahím” a nők lefölözése mellett, ha nem szolgálják ki ebben.
Idézetek: „A televíziós szakmában a legélesebb a verseny mind közül. Egy 24 órán át sugárzó csatornának meg kell tartani a közönségét.” Ezért beszólhat a főfőnök: „Vegyen magára rövidebb ruhát!” (Megjegyzés: a miliő ott ilyen; nincs pardon, bele kell állni bármibe finnyáskodás nélkül. Mindenki lecserélhető, ha nem vállalsz be akármit; tehát tedd, add oda magadat is?!)
A férfisovén jópofáskodás így véli: „ A nők mindenütt ott vannak, már golfozhatnak is.” Része a meggyötört nő vallomásának: „ Kamerán kívül /R.A., a nagyfőnök/ még messzebbre ment el.” Megjegyzés: mindezek ellenére sokáig reménytelennek, esélytelennek látszott az igaz(ság)át érvényre juttatni, mert eleinte a legtöbben nem álltak ki mellette. Sőt, megjegyzést is tettek rá. „Férfigyűlölő vagy, tanulj meg kijönni a fiúkkal!”
Egy kezdő szerkesztő reménység ezt meg is próbálja: „Szeretném meggyőzni önt arról, hogy élő adásban megállom a helyem.” Válasz: „Kiemelhetem, és a sor elejére rakhatom, de ahhoz tudnom kell, hogy lojális-e hozzám. Találja ki, hogyan tudná ezt bebizonyítani!” Íme, a vadász és a préda oda-vissza cserkelése!
A film női főhőse mindezt megelégeli és elindítja a küzdelmét: „Valakinek az asztalra kell csapnia végre!” De még így is hátrányos a helyzete sokáig. A legfőbb vezető sleppje ugyanis „lojálisan” beszáll a harcba: „Mindenki álljon be Roger Ailes mellé!” Ingadozik a kolléganők egy része: „Ugye tudod, hogy én nem keveredhetek bele. Észrevetted, hogy én hallgatok?” – védekezik gyáván némelyikük. Ám az áttörés mégis sikerül, mivel az elszánt és a megaláztatásokkal torkig lévő sztárriporternő öntudatosan felel, mikor kérdezik: „Készen áll a harcra? -Óh, igen!” – mondja és győz. Ennek révén hangzik el: „Közel a végítélet!”
Akkor; de vajon most, 2020 őszén hol tart és merre halad Amerika?!
Charlize Theron és John Lithgow; a járókeret több, mint szemléltető eszköz
Filmtanulság? Voltak bizarr tények, és lehetnek aktuális, szorongató jelek! A bukott nagyvezért ott meneszteni kell, ám ne legyen kétely, jön majd másik, aki tán okosabb és óvatosabb. 2016-ban a FOX News által támogatott Trump megnyerte az elnökválasztást; nem a szavazat-számok, hanem az elektori többség révén. A METOO mozgalom őt is megérintette; ennek ellenére nyert. Azóta sem a vezetői kvalitásait, hanem a kommunikációs hátterét és stílusát dicsérik, már akinek ez a mód és ez az ízlés megfelel. Talán majd fél-egy éven belül készül új médiaopus: tévés produkció vagy film, s az ad a köznek elégtételt.
Adatok: Botrány; 108 perces, kanadai-amerikai politikai és életrajzi dráma; jó magyar szinkronhanggal. Látható a Filmnow csatornán.
Írta: Charles Randolph, rendezte: Jay Roach. A négy főszereplő: Cherlize Theron, Nicole Kidman, Margot Robbie és John Lithgow.
A képek a film nyilvános oldaláról valók, köszönet értük.