A művészet fogalmak tág tartományát, szemléltető újra értelmezését is adja. Ilyen fogalom az "angyalcsinálók”, s a pedofília is. Nem mindegy, de nem is mentő ok a kilátástalanság vámszedőinek a motivációja, mely lehet önfelmentő vallási megszállottság is.
Tekintsünk az előbbiek mögé! Az angyalcsinálók magzatelhajtók /voltak/: általuk a terhesség megszakítása kezdetleges, veszélyes és tiltott módokon folyik. Az elnevezés alapja az a néphit, hogy az ily módon elpusztított ártatlan magzatok az égbe jutnak és kis angyallá válnak. Más definiálás szerint azok is angyalcsinálók, akik gyermeket névleg tartásra, de tényleg abból a célból fogadnak el, hogy feltűnés nélkül lassan elpusztítsák. Mellékszál, hogy ez a gyermekölés primitívségből, reményvesztettségből, apai nemi visszaélésből, anyagi okból és/avagy vallási bigottságból történik-e.
Alapból a pedofília a serdülőkor előtti gyermek iránti szexuális vonzalom, mely pszichiátriai mentális betegség, ezért önmagában nem jogi kategória. Ámde rátelepszik sokszor a gyermekpornográfia, a gyermekprostitúció, vagy a gyermekek ellen elkövetett szexuális cselekmény, ami már büntetőjogi kázus. Tehát a jogilag abszurd „gyermekszeretet” diagnózisa nem jelent felmentést a büntetés alól, az ilyen személyek beszámíthatók és büntethetők. Nők és férfiak egyaránt lehetnek elkövetők… Nota bene egyházi személy(ek) közreműködése sem csupán valláserkölcsi, kánonjogi kérdés.
Az HBO ismertetője ezt írja: "Péter, a nagyvárosi zsaru emberkereskedők kezébe került lányok után nyomoz a romániai Brassóban. Minden megmentett lányban a saját húgát, Julit látja, akinek huszonkét esztendővel ezelőtt, a romániai forradalom okozta felfordulásban veszett nyoma Valanban. Amikor üzenetet kap, hogy valószínűleg a testvére holtteste került elő az erdőből, azonnal hazautazik a szülővárosukba. A múltba vesző nyomozása során nemcsak a veszélyes bűnözőkkel, hanem a saját démonjaival is meg kell küzdenie.”
Bármekkora is a frusztráltság két évtizeddel a romániai forradalom után, akármekkora is a szegénység és a bűn térnyerése ott a bezárt bányavidéken, lélekmentés címén-ürügyén sem lehet eltussolni gyermeklányok karácsonyi misztikus beáldozását a papi palást takarásában. Egy évvel a film bemutatása után talán már nem illetlenség utalnom a cselekmény döntő mozgató elemére.
Forrás: Mozinet
2019 végén mutatták be a Valant. Az alcím ütős-beszédes: Az angyalok völgye. Igen; itt hasonló angyalkák volnának, akiket vagy prostituáltnak eladnak, avagy angyalszárnyakkal feldíszítve rituálisan megölnek.
Nem hangos, de jelentős, nyomatékos sikert ért el a film. Pillanatnyilag az IMDB-én - igen kevés számú szavazat nyomán - 7,1 ponttal szerepel. Nálam 8,2 értéket képvisel. Elsőfilmes rendező igényes, erős és hatásos produkciója ez a mű; ám a társalkotóinak az elhivatottságát, tehetségét is fémjelzi. Ez áll a látványvilágára, az operatőri munkára, és főleg az itthon kevésbé ismert romániai magyar színművészek karakteres alakítására is.
Darázsfészekbe nyúlt Bagota Béla a Valan megalkotásával. Igaz; erdélyi színtér a helyszín, de a sztori - tegyük fel - sajnos Borsod megye isten háta mögötti térségeiben is működ(het)nék. Lábon, kilóra megvásárolt csitrilányok exportja a gazdag nyugati kuplerájokba virágzó üzletág. Nem kell tehát „románozni”.
Érzékeny szál a történetben az egyházi vonatkozás. Nincs sunyítás, pl. nem görög-keleti vallási közeg látszik itt; a paplak sarkában ott díszeleg a piros-fehér-zöld zászló. Ízléses, mégis kíméletlenül őszinte a papi közreműködés filmes kibontása. Előbb csak lamentálás folyik arról, hogy most itt a gyermekeknek a legrosszabb; sorra tűntek el rossz sorsú kislányok. Megértőnek tűnő papi személy listázza a bajba kerülők hívásait; lassan derül csak ki, miként és miféle célzattal. Lélekmentés hátsószándékkal?! Így fohászkodik pl. az egyik egyházfi: Édes Jézus, hallgass meg engem, szent sebeiddel rejts el engem. Hiszi is vajon? Tetteit az ima legitimálja? Ennyi volna a bűnbánat, a kiengesztel(őd)és?
A film nem áll meg félúton. Ugyanakkor a filmbeli szexjelenet inadekvát; a benne résztvevők kétségbeesésétől elfogadhatóvá nem válik. Más! Nyilvánosházban történt rajtaütés mutatja egy 14 éves lány rettenetes sorsát, aki onnan kimentve mégsem akar haza menni. Hová is menne, s mi lenne vele aztán?!/
Rémisztő az a képsor is, amely a helyi rendőrség hozzáállását, laza és kioktató együttműködési szándékát és annak eredményét mutatja. Mintha nem is maga a prostitúcióra kényszerítés, hanem csak annak az allokációja lenne számukra a fontos.
Az elmúlt egy év alatt több elismerő és méltán pozitív kritika illette a mű gárdáját. Jogos dicséretet érdemelnek csakugyan a színészek, élükön Krisztik Csabával, de remekelt Hatházi András és Tollas Gábor is.
Morális bátorságról tanúságot téve Bagota és csapata döbbenetes film noirt hozott létre; valósnak tetsző környezetben, bizonyos személyes érintettség (testvérének igazi eltűnése) miatt is. Az HBO pedig ismét megmutatta, hogy a szociográfiának is beillő mestermunka a kereskedelmi miliőben is jogosult; van tábora, van hitele és művészi hatása.
Két ízben is felcsendül - parodisztikus előadásmódban, illetve hangulati aláfestésként - a Rose Garden világslágere. Így kezdődik a dal: /I beg your pardon/ „Bocsánat, de soha nem ígértem neked rózsakertet, A sok napsütés mellett néha esnie is kellett, adnod is kell, ha elveszel, élj és engedd el a múltad, Bocsánat, de soha nem ígértem neked rózsalugast.”
Hát igen, a Valanban csakugyan nincs rózsás álom-ígérgetés. Nemrég, egy csodás lány elvesztésekor ezt írták: eggyel nőtt az angyalok száma odafent. Itt, és nem csak Erdélyben, sokkal többel!
Forrás: Mozinet
Adatok: Valan – Az angyalok völgye. /2019/ 97 perces filmdráma. Írta és rendezte: Bagota Béla. Fényképezte: Garas Dániel. Kiváló közreműködők: Krisztik Csaba, Hatházi András, Pál Emőke, Tollas Gábor, Mátray László, Nyakó Júlia.
Látható az HBO-n.
A képek a film különböző nyilvános megjelenítéseiről valók, köszönet értük a Mozinetnek.